Tips voor het maken van portretten tijdens het gouden uurtje
In maart 2022 ging ik op pad met Mijnthe en Jinthe tijdens het Golden Hour ofwel “gouden uurtje”. Aan de hand van deze fotoshoot geef ik een tipje van de sluier hoe ik dit soort fotoshoots aanpak.
Begin op tijd
Alhoewel het laatste kwartiertje voor zonsondergang eigenlijk pas echt het mooie gouden licht geeft begin ik de fotoshoot zo’n 1,5 a 1 uur van te voren. Het is belangrijk dat je model en jij aan elkaar kunnen wennen voor een ontspannen sfeer in de foto’s. Klets tussendoor, stel vragen en neem de tijd voor je model. Ook zijn de meeste klanten niet gewend aan het poseren voor een camera. Door op tijd te beginnen kan je model langzaam wennen aan die grote toeter voor zijn of haar neus.
Vermijd direct zonlicht
Ik begin de fotoshoot in de schaduw. De zon staat nog veel te hoog en het licht is nog heel hard. Dit geeft niet de foto’s die ik graag wil. Ik zoek een plek op met bomen waar nog wel het zonlicht door heen komt. Door tegen de zon in te fotograferen krijg je op deze manier een achtergond met mooi bokeh. Ik zoek een plek uit waar het model nog net in een lichtstraal staat waardoor er licht valt op het haar van het model. (het zgn. “haarlicht”). Dat zie je op bovenstaande foto. Hieronder zie je hoe de foto is genomen en wat het resultaat is geworden.
Kijkrichting van het model
Bij het fotograferen in de schaduw is het belangrijk dat je model met de rug naar de bomen (of het donkere gedeelte)toe staat. Ik zorg er voor dat er open vlakte en/of lucht is dat op het gezicht van het model valt. Hierdoor krijg je ondanks het tegen de zon in fotograferen een mooi belicht model en lichtpuntjes in de ogen; de zogenaamde “catchlights”.
Achtergrond
Ik ben vrij allergisch voor luchten in mijn foto’s. Natuurlijk; als er weinig of geen hard zonlicht is pak ik de lucht graag mee. Maar aangezien er bij golden hour fotoshoots idealiter geen wolken aanwezig zijn vermijd ik de lucht in mijn foto’s. Wil ik toch lucht meenemen in het geheel dan zorg ik ervoor dat het model nog net geplaatst is in de schaduw van een struik, boom of ander element dat zorgt voor een “donkere” achtergrond.
Speel met de lichtval
Bij onderstaan de foto’s is het zonlicht nog heel erg hard. Ik kies een plek met bomen/takken achter het model om een uitgebeten lucht te voorkomen. Het model plaats ik achter wat takken waar direct zonlicht opvalt. Zo creëer je een mooi bokeh in de foto’s. Het is vaak even zoeken naar een juiste plek, maar lukt uiteindelijk altijd wel. Het levert lekker dromerige plaatjes op.
Kijken, kijken, kijken
Je zou zo aan deze plek kunnen voorbij lopen. Ik denk dat ik dat een aantal jaar terug ook nog deed. Nu weet ik dat als dat laatste zonlicht door bladeren heen komt je een ongelooflijk mooi licht, bokeh en kleuren palet in je foto kunt krijgen.
Omgeving
Betrek de omgeving bij je portret. Let bij een dergelijke omgevingsportret ook eens op het licht dat op de grond valt. Zoek die speelsheid in je locatie.
Bouw een omgevingsportret op in lagen. Voorgrond, onderwerp, achtergrond (of zelfs nog meer lagen).
Laatste kwartier
Werk toe naar dat allerlaatste moment. Je weet ik heb nog maar een paar minuten om te knallen! Bereid je model hier vooraf op voor. Dit is geen moment meer voor geklets en andere dingen; shooten! Je hebt de perfecte plek gevonden en maakt nu je portretten met het allermooiste laatste licht van de dag ;-).
Stop niet als de zon weg is.
Als je nog tijd hebt, maak dan nog foto’s ook al is de zon verdwenen. Er is vaak nog genoeg mooi licht aanwezig, of maak nog wat silhouet foto’s met die mooie lucht op de achtergrond!
Camera instellingen
Ik werk met een Sony A7III + FE 135mm F1.8 GM. Voorheen maakt ik mijn foto’s met een Canon 5DIV + Canon 135mm F2.0. De 135mm is voor mij de ideale afstand. Hiermee kan ik met een laag diafragma-getal fotograferen en toch scherpe foto’s krijgen met een mooi bokeh. Bij dit soort portretten schiet ik alles op 1.8. Bij close-up portretten van meerdere personen op 1 foto moet ik mijn diafragma wel aanpassen, anders komen beide paar ogen niet scherp in beeld. Fotografeer ik 2 personen in zijn geheel dan kan de diafragma wel op 1.8 staan. Witbalans zet ik op automatisch omdat dit achteraf gemakkelijk is aan te passen in Lightroom of Photoshop.
Tot slot
Aarzel niet om vragen of opmerkingen achter te te laten onder dit bericht. Ik ben benieuwd naar je reactie. Dankjewel voor het lezen/bekijken van dit blog. Groetjes, Brenda
Klik hier of op onderstaande foto om de complete fotoshoot te bekijken.
2 Comments
Een super mooie shoot. Natuurlijk ook geweldig mooie modellen.
Dankjewel Corrie, Echt droommodellen!